Miten motivoisin itseni meditoimaan?

Meditointi ja halu meditoida on suosittua.  Lupaukset sisäisestä rauhasta, vakaudesta ja jostain ihanasta tilasta, jossa kaikki on tasapainossa houkuttavat.

Meillä on sisäinen, synnynnäinen kaipuu rauhaan ja onnellisuuteen, halu kokea maaginen hetki, jossa kaikki on kaunista ja kevyttä. Haluamme kokea yhteydenkuuluvuuden johonkin suurempaan, upeampaan, olla osa sitä. Kaikki me olemme joskus olleet hetken tuossa meditatiivisessa tilassa, kokeneet häivähdyksen siitä ja kaipaamme aina tunnetta uudelleen. Mutta miten sen saavuttaa? Kyllä, meditoimalla.

Juu, kokeilin, eikä ollut mun juttu!

Elämme yhteiskunnassa, missä energisyys, tuottavuus ja suorittaminen ohjaavat päiviämme ja voi olla äärettömän haastavaa hypätä vauhtiradalta sivuun ja vain istua hetkeksi aloilleen, saati sulkea silmiä ja ”vain istua ja hengittää.” Monella onkin tuskaisia ja epämiellyttäviä kokemuksia kun on kerran kokeillut meditaatiota ja todennut sen jälkeen, että ei ollut mun juttu, kun ei mitään edes tapahtunutkaan. Meditaatiota tulisi harjoitella ja opiskella, kuten mitä muuta asiaa tahansa. Kannattaa hankkia asiaan hyvin perehtynyt opettaja, joka osaa auttaa, kun hankaluuksia ja haasteita vastaan tulee, sekä opettaa kuinka harjoittaa kokonaisvaltaista meditaatiota ja edetä meditaatioharjoituksissa itselleen sopivalla tavalla. Meditaatio on aina yksilöllinen, sisäinen kokemus ja ainutlaatuinen matka, eikä kahta samanlaista tapaa sen kulkemiseksi ja löytämiseksi ole.

Mistä löytää kadonnut polku?

Ihan ensimmäiseksi on hyvä muistaa, että meditointi on kaikkien juttu. Meillä tosiaan on sisäsyntyinen tarve saavuttaa rauhan ja onnellisuuden tila. Olemme vain vuosisatojen kuluessa kadottaneet polkumme sinne ja haemme sitä mitä kummallisemmista paikoista, juoksemalla ympäriinsä, ostelemalla tavaroita, viihdettä, elämyksiä. Onnekkaimmat samoojat ovat löytäneet luonnon hellästi ohjaavan käden, joka kuljettaa oikeaan suuntaan. Tie sisäisen kauneuden, hiljaisuuden ja rauhan maailmaan lepää kuitenkin jokaisessa meissä itsessämme, sisällämme. Istumalla meditoimaan löydämme polun takaisin itseemme, sisäiseen maailmaamme, äärettömään, josta kumpuavat todellisen onnen ja ilon tunteet.Kuulostaa hienolta, vähän kyllä utopistiselta. Me ihmiset ollaan monesti aika konkreettisia ja halutaan faktoja, jotta johonkin asiaan viitsii ryhtyä.

Mitä ne meditaation paljon puhutut hyödyt sitten ovat?

Meditaation positiivisista vaikutuksista on jo paljon tieteellistä ja kokeellista tutkimusta, munkeista vankeihin, mutta lyhyesti voi todeta, että meditointi vaikuttaa välittömästi myönteisesti kehoon, mieleen, ympäristöön, sekä pitkällä aikavälillä koko elämänlaatuun.

Meditoinnin aikana saavutetaan ainutlaatuinen fysiologinen tila, jossa tietyt aivojen alueet ovat erittäin valppaina, vaikka muu keho on rentoutunut ja lepotilassa. Meditoinnin on havaittu kasvattavan aivojen kokoa, sekä myös hermosolujen uusiutuminen on mahdollista. Meditoinnin avulla käytämme siis aivojamme paremmin.

Yleisesti ottaen meditointi toimii juuri päinvastaisella tavalla kuin stressi kehossamme. Stressiperäiset sairaudet ovat yksi nopeimmin kasvava tautiryhmä nykyajan yhteiskunnassa ja aiheuttavat paljon työkyvyttömyyttä, sekä huonontavat elämänlaatua. Säännöllinen meditaatio vähentää näitä sairauksia, kuten korkeaa verenpainetta ja sydän- ja verisuonitauteja. Myös immuunijärjestelmämme toimii paremmin ehkäisten sairauksien syntymistä.

Elinvoimaa ja nuorekkuutta, kiitos! Meditointi on parasta ikääntymisen hidastamista. Meditaation aikaansaamien fysiologisten muutosten myötä keho nuorentuu, kun kolesterolitaso, stressihormonit ja vapaiden radikaalien (rappeuttavien, haitallisten yhdisteiden) määrä kehossa laskee.

Työuupumus on liian monelle tätä päivää ja johtaa usein pitkiin sairaslomiin ja kemiallisten lääkkeiden käyttöön. Näiden seurauksena taas usein koittaa masennus, joka on hälyttävästi yleistynyt. Meditoinnin avulla on mahdollista ehkäistä tätä tapahtumaketjua.

Psyykkisellä tasolla ahdistus, masennus ja pelot vähenevät meditoinnin myötä, kun taas perusturvallisuuden tunne ja itseluottamus lisääntyvät, samoin kuin luovuus, idearikkaus ja tehokkuus. Unen tarve vähenee ja olo on energisempi, mutta vakaampi. Pienet myrskyt eivät heilauttele enää niin helposti. Syntyy tunne oman elämän hallinnasta.

Meditaation myötä meistä tulee kaikin tavoin tasapainoisempia ja onnellisempia. Herkkyyden ja intuition lisääntyessä, kyky aistia itseä ja ympäristöä lisääntyvät ja empatian, kiitollisuuden ja rakkauden tunteita on helpompi kokea ja jakaa. Tämä taas magneetin tavoin vetää lisää onnellisuutta elämäämme ja sitähän me etsimme.

Yleensä meditoinnin vaikutuksista puhuttaessa, keskitytään ihmisen fysiologiaan ja psyykeen, mutta meditaatio vaikuttaa paljon enemmän ja laajemmalle.

Meditaatio vaikuttaa positiivisesti ympärillä oleviin ihmisiin ja ympäristöön.

Yhteismeditaatioiden suosio onkin kasvanut ja somessa näkyykin paljon virtuaalisia yhteismeditaatioita, jolloin on mahdollisuus kerätä paljon osallistujia meditoimaan samaan aikaan.

Aika paljon saa aikaan istumalla ja hengittämällä ja itseä on helppo motivoida meditoinnin laajoilla vaikutuksilla. Enää nouseekin vain kysymys; ”Miksi emme jo kaikki meditoi?”

TILAA UUTISKIRJE, niin saat tietoa Shantilan meditaatioista ja muista tulevista tapahtumista.